שחר מרקוס ונזקת אקיג’י 
אוצרת: שירה פרידמן 

 

הבלשן רוביק רוזנטל מגיע לגלריה שכטר לשיחה אודות התהליך של קידוש וחילון מילים והקשר בין המילה לקדושת הספר.
יום שלישי, 14 במאי, 20:00
 
לפרטים נוספים>>>

 

בטרילוגיה “גניזה” מבצעים שחר מרקוס ונזקת אקיגי’ ריטואלים הבאים להפיח קדושה בספרי קודש ישנים ובלויים. ריטואלים אלה מזכירים טקסים דתיים אך הם גם שונים מהם שוני מהותי, שכן בעבודותיהם מתייחסים האמנים להלכות הדת תוך נקיטת פרשנות אישית.

האמונה ביהדות ובאסלאם גורסת שכל הכתוב בספרי הקודש הוא דברי אלוהים חיים שהועברו על ידי האל – ביהדות למשה ובאסלאם למוחמד. משום כך הספרים עצמם הם קדושים, יש להתייחס אליהם בכבוד ואסור להשליכם כדבר שאין בו חפץ. הפתרון ההלכתי ביהדות להיפטר בצורה מכובדת והולמת מספרים שבלו או שיצאו מכלל שימוש הוא “גניזה” – קבורה של ספרי קודש. באסלאם יש מגוון אפשרויות להיפטר מספר שבלה ואין הסכמה גורפת של החכמים על פתרון מועדף. אחת הדרכים זהה למנהג הגניזה היהודי: קבורה באדמה; אפשרויות נוספות הן הטבעה במים, קריעה לפיסות נייר ושריפה.

ספרי הקודש הנוצריים, התנ”ך והברית החדשה, נקראים ביבליה. הברית החדשה נכתבה על ידי מחברים שונים בהשראה אלוהית. הנוצרים רואים בביבליה ספר מקודש, אך לא את  דברי האל עצמו כמו ביהדות ובאסלאם. לפיכך אין איסור על השלכת ספרי ביבליה ישנים, אף על פי שרצוי לתרום אותם.

“טקסי הקדושה” שאותם מבצעים האמנים מתרחשים בישראל, באיסטנבול וברומא. סצנת הפתיחה של “גניזה” מתרחשת ביער בן שמן, במערת גניזה מאולתרת  בת ימינו. הספרים המתגוללים בפתח המערה אינם עולים בקנה אחד עם מטרת הגניזה המקורית – הטמנה מכובדת של ספרים שבלו. פעולות ההרמה, הניקוי, הכריכה-מחדש ולבסוף הקריאה בקול מתוך הספרים מחזירות אותם למצב שמיש והם ניצבים לבסוף כספריה בלב היער.

 

 

עבודת הווידאו “ים החיים” מתרחשת באיסטנבול, בשעת ערב הומה אדם, מרקוס ואקיג’י מבצעים טקס פומבי שבו הם צועדים בעיר, נושאים מכלים ובהם ספרי קוראן. בהמשך הם יוצקים מי ים על גבי הספרים הפתוחים. הקדוּשה הניגרת מספרי הקוראן נאספת בזהירות לתוך גביעים, והאמנים מפזרים אותה בעולם באמצעות החזרת מימי הגביעים לנהר.

בטקס השלישי מחולצים ספרי הקודש הנוצריים מתוך מכלי מחזוּר ומשמשים כשרידים קדושים בעליה לרגל המתרחשת על גרם מדרגות ברומא. האמנים משחזרים כאן מנהגי עליה לרגל, כמו טיפוס על הברכיים במדרגות ונשיאת מַראָה על הגב תוך כדי ההתקדמות המיוסרת במעלה גרם המדרגות. הספרים העתיקים נמצאים כעת במוקד העליה לרגל. בדרך הם נפתחים, עוברים ניקוי ופיזור ענני קטורת קדושה האופפים אותם.

אקיג’י ומרקוס משתפים  פעולה החל ב-2012. עיקר עיסוקם המשותף מתרחש במצבי קיצון של הגוף האנושי. בטרילוגיה “גניזה” הם בוחנים פן רגשי עמוק הקשור לדתם – היהדות עבור מרקוס והאסלאם עבור נזקת, הנשואה לנוצרי – ויוצרים  תמהיל המבוסס בו זמנית על פרקטיקות דתיות ופרקטיקות אמנותיות.

התערוכה משתתפת ביריד צבע טרי 2019.

התערוכה פתוחה בימים:

א’-ה’ 17:00-9:00 I ו’ 13:30-11:00 I הכניסה חופשית

נעילה: 3 ביוני, 2019